Recept på nötbullar

Idag stod nötbullar på menyn. Serverade med färskpasta. Riktigt mumsiga och väldigt mättande. Jag tillsatte dock lite kryddor såsom peppar, kummin, grillkrydda och sånt. Recept härifrån.

Nötbullar

Ingredienser

  • 5 dl valnötter

  • 40 gram ruccola

  • 10 soltorkade tomater

  • 5 cm purjolök


Finfördela nötterna i en mixer. Tillsätt ruccola och mixa. Sen soltorkade tomater och purjolöken. Det kan löna sig att använda stavmixer, för i alla fall min  mixer körde helt ihop och mixade bara tomrum. Smaksätt med kryddor enligt behag och rulla till bollar. Jag slängde dem i en stekpanna so hastigast, men de hann bli lite för varma, ca. 50C (det är ju 42C som är den magiska gränsen). Jag ville alltså ha ljummen mat med lite stekyta.

Jag fotade maten, men minneskortet var visst fastkopplad i andra datorn så det blev inga bilder. Jag var så hungrig så jag märkte ingenting utan kastade bara kameran åt sidan efter några klick och högg in på maten.

 

Kommentarer

[...] (typeof(addthis_share) == "undefined"){ addthis_share = [];}Det blev nötbullar och jag ”hann” till och med fotografera dem före sluka-och-svälj inleddes. För att [...]