Söndagssvammel om fiilis och is

 



Just nu är det extra viktigt för mig att koppla av och bort. Jag har nämligen lite för mycket på jobbet och jag hinner inte riktigt med allt som borde göras och som jag borde minnas och komma ihåg att fixa. Jag har två vernissager lite för nära inpå varandra och stressen med att få planeringen att klaffa äter på mig. Det är inte bara jag, utan många andra verkar lida av liknande dilemman. 

Jag misstänker att det är universala energier i göringen. Planeter och sånt som rör på sig, roterar och skiftar, ni vet. Energier som gör att saker inte går så smidigt, för högst troligen har man nåt att lära sig. Det gör det också lättare att stå ut.  




Grejen är ju bara den att jag helst inte vill "bara stå ut". Helst vill jag ju att livet spritter i en, glädjen fladdrar i hjärtat och fiilisen* är god i huvudet. När jag gjorde årsresumen så insåg jag att mörket alltid tär på mig. Varje år en liknande visa. Så jag borde faktiskt göra någoning åt saken och kanske skaffa en BrightLightWakeMeUpCheerioChapHeyHeyMacarena-lampa eller vad de nu heter som har en luxfaktor som får solen att blekna (nåh, det är ju inte så svårt den här tiden om året). 

Även denna insikt gör det lättare att stå ut. Jag kan faktiskt göra någonting konkret för bättre fiilis. Eller ja, det finns ju massor som man kan göra för att sluta känna att man går på tomgång, t.ex. gå ut i naturen. Det balanserar en människa (som mig). 

*feeling, slangord



I helgen har jag därför tagit det riktigt, riktigt, riktigt lugnt. Sovit, ätit frukost länge, eldat i spisarna, hälsat på hos folk med goda hjärtan och bra fiilis, gått ut och promenerat och fotat. Jag vågade mig till och med en liten sväng ut på isen med sparkstöttingen. Inte allt för långt, bara en liten bit från stranden, och i andra människor spår (hur smart nu det sen är vet jag inte, de kan ju vara precis lika clueless som följande människa, alltså jag). Packade en väska med kamera och varm (havre)mjölkchoklad.

Det var fiilis



Så underbart fridfullt, stilla, tyst, lågmält, vilande och rofyllt sådana här vindstilla, klara kalla vinterdagar. Det där var väl alla synonymer jag kunde för "is + vintertid". Hela min del av internet hade också lagt märke till samma sak och sociala medieflödet flödade över av bilder på vinternöjen, is och gnistrande solsken idag. Skönt! Mer friluft åt folket! Mer fritid åt folket! Mer is till folket!


Kommentarer