ResQ - ett första försök



Jag testade på ResQ häromdagen. Det är alltså en app för att hitta och "rädda" restaurangportioner som blivit över under dagen. Man köper portionen för en lite billigare peng och restaurangen slipper kasta bort maten (vilket ju även kostar för dem) samt får de i alla fall produktionskostnaderna täckta.

Man betalar på förhand via telefonen och hämtar portionen inom utsatt tid. Oftast är det en kvart innan stängingsdags ungefär. Det finns många ställen i Vasa som deltar och erbjuder "överbliven" mat via ResQ. Jag köpte en portion chicken med chashewnötsås från Kaavya för 6 euro.

Jag tyckte det var superbehändigt! Perfekt de dagar då man jobbat länge och inte skulle orka ställa sig i köket när man kommer hem. Det brukar jag förresten inte heller alltid orka när dagarna varit för långa och nätterna för korta. Det är inte bara en eller två gånger som jag ätit smörgås och frukt till middag.

Själva appen ResQ skryter om att "räddningen" av en måltid motsvarar en handling som minskar ens eget koldioxidavtryck med motsvarande mängden utsläpp från en bil under en dag. Det låter ganska otroligt och jag har ingen aning om hur dom har räknat ut det. Jag tycker inte heller egentligen att det spelar nån större roll - att räkna ut koldioxidavtryck är alltid väldigt knepigt och beroende av olika tolkningar - för det räcker för mig att veta att man tagit tillvara någonting som annars skulle ha hamnat på soptippen. Win-win för alla inblandade.


Kommentarer