Vad händer?

Jag vet inte riktigt vad som hände. Jag hamnade väl i en bloggsvacka. Jag har suddat på, jobbat som vanligt, yogat men inte joggat, gått möten av diverse frivilligt slag, angstat över att veckorna rusar fram och allt går framåt men utan mig, aldrig haft riktigt tillräckligt med tid eller ork att hinna med allt jag vill pyssla med/skapa/organisera/läsa/ringa/laga, men har distraherat mig med goda vänner och sköna typer. Jag har varit rädd för min egen medelmåttighet och trött på människors förutsägbarhet. Vaccindebatt efter förlossningsdebatt har susat förbi utan att jag förmått att formulera mig eller bry mig tillräckligt.
Det är inte så att jag inte skulle ha haft tankar att skriva ner. Det är bara att det inte blev så. Ingenting blir. Jo, nu händer det i alla fall nåt här. Jag tycker ju om att skriva och ska kickstarta igång det med göra en blogglista! Det började med ett igenkännande inlägg av Linnea och jag tänkte först kopiera hennes Ratata-lista, men insåg snabbt att jag kommer att gå samma öde till mötes: det kommer att ta en vecka tills jag får ihopplitat både text och bild. Så jag sköt upp "projektet" tills ikväll när jag gick in på Peppes blogg nyss och hittade en till kul lista. Jag tog det som ett tecken och ska låta bli att göra det så omständigt. 
Eftersom en blogglista utan bilder är lite som knäckebröd utan Kalles kaviar, så tänker jag slänga in slumpmässiga bilder från mitt bildarkiv. Bilder helt utan relevans för texten. Mwuhahaa! (Det blir ungefär lika äckligt som randig Kalles kaviar.)
Mitt "lejon" på Pampasslätten, 2011.

ALLMÄNT KÄNSLOLÄGE, APRIL 2016
Tvära kast mellan eufori över vårljuset och mellan melankoli över att det redan är vår (eftersom mitt mentala jag ännu lever i slutet av februari). Vacklar mellan besutsamhet och tilllit inför framtiden och mellan att jag tvivlar och överanalyserar. Inte riktigt mitt vanliga stabila jag, men vettja he rejder se.
BÄST JUST NU PÅ TV
TV? Eh, Netflix menar du väl? Kollade nyss igenom serien Brooklyn 99 och tyckte den var väldigt underhållade, men kunde inte riktigt sätta fingret på nåt litet som störde mig. Var det kanske den klassiska sköna snubben som bara glider igenom livet genom att skoja och genom att folket (kvinnorna) runt omkring honom "håller reda" på honom? Annat bra är den nya dokumentären om Janis Joplin: Little Bird Blue.
MÖTER VÅREN MED LÄPPSTIFTET
Inte bara våren, hela året med Marvelous Moxie Lead the Way i olika intensiteter. 
Jag och Mama Sue i Guangzhou, Kina, 2014.
ÄR BESATT AV
Bejewled Blitz, så jag måste avinstallera det på telefonen. Det gick så långt att jag såg färggranna diamanter på rad när jag slöt ögonen. Att hitta ett hus och hem att slå mig ner i. Att hitta rätt på alla plan. 
BOK I BOKHYLLAN JAG SER VÄLDIGT MYCKET FRAM EMOT ATT LÄSA
Frank Erichsen Det enkle liv och Maria Österåkers Självhushållning i praktiken.


Bagan, Burma, 2015.
ETT ORD/UTTRYCK JAG VILL FÖRBJUDA
"VI/jag blev med..." och det inte fortsätter med "barn". Om inte den där Ipadden, kameran, gardinen eller passionsfrukten ploppade ut från nåns vagina så säg införskaffade, köpte, fixade eller vad som helst, för det enda man blir med så är med barn! KsdKFjdjfidshsjdkfhs... *tuggar fradga*
HIT GÅR JAG OCH ÄTER OM JAG FÅR BESTÄMMA
I Österbotten: frukost/bruch på Astor (drömmer jag i alla fall om, men har ännu inte prövat) eller 1r+k, lunch och eftermiddagskaffe på Sweet Vaasa, middag på Friends & Burger i Jakobstad och som kvällssnack nåt från Raawka eller vårrullar från Tom Yum Thai. En drink på Maitolaituri eller Strampens terrass (sommartid) eller Fondis (vinter).
Raw food lasagne, 2012.
BÄSTA LIVSMEDLET
Ost i alla dess former och färger (förutom brun). 
MIN OUTFIT EN BRA DAG
En svart A-formad kjol som är hög i midjan, färggranna strumpbyxor, en enfärgad (gul/grön/turkos eller grå eller vit) enkel långärmad skjorta/tröja. Designsmycke med coolt och ovanligt motiv. Allt inhandlat på loppis eller ärvt av/bytt med kompisar, utom smycket som är en souverir från nån av mina resor. Givetvis. *bugar sig för att ta emot min präktighetsmedalj nu*
LYSSNAR PÅ
Folkmusik från Amirikat med aukustiska gitarrer, drömska texter och mycket feeling. Slumpmässiga listor från Spotify. Ted & Kaj, Ted & Kaj, Teeed & Kaaaj. Peppe och Magnus podd. 
En av mina själsvänner, sommaren 2015. Kvinnan alltså, inte ölen.
VILL BÖRJA
Leva autentiskt. Allt från jobb, mat, fritid till vardag ska genomsyras av att jag vill vara där, göra det och känner att det är rätt. Ooooooch på ett lite mindre seriöst plan, så vill jag lära mig att ordentligt stå på händer och huvud i yoga. Men jag är så jäkla skraj. 
FAVORITSKÅDESPELARE
Johnny Depp. Och Leonardo DiCaprio. Och Ewan McGregor. Och Kate Winslet.

Vintern som aldrig tog slut, 2013.
IRRITERAR MIG PÅ
Den våta, mjuka nästa geleaktiga marken som gör att jag bara kan promenera på hårda, tråkiga asfalterade ytor, istället för små sandvägar och i skogar. Att jag nästan aldrig går och lägger mig i tid. Att folk har så svårt att se saker ur andras perspektiv än sitt eget. 
DOFT I MIN NÄSA
Eldad ved. Svagt av kaffet jag kokade för några timmar sen.

Space. The final frontier.

Okej, jag inser såhär i efterhand att ett sammelsurium av bilder blir ganska oroligt att titta på. Nåväl, det är som det är. Ödmjuka hälsningar från eder lidande konstnärssjäl.

Kommentarer

Drömgården sa…
Kul blogglista! Många ämnen du fick upp där. Ha det bra, och kommer du till Jeppis så kanske vi kan ta en fika?! :)
/Kitty
Jaa, men jag är ju faktiskt på väg till Jeppis i helgen. :) Ska ta och skriva en rad på PM till dig. :)