Mycket snack och lite verkstad?

Kossor äter inte träd, men de betar på gräsfält, som delvis tillkommit genom att man hugger ner skog för att få mer betesmark. 

Först skrev jag om hur vi finländare har förbrukat vår andel av jordens förnybara resurser och att vi därför borde äta mindre kött och i nästa inlägg dillar jag om hur underbart det är att köpa bacon, saltat kallrökt nötkött, nötlever, yoghurt och råmjölk. Ologisk och på gränsen till hysterisk kvinna kunde någon påstå?

Eftersom jag dock egentligen är en balanserad och harmonisk typ så ska jag försöka jämna ut det moraliska balansbrädet med ett smaskigt lättlagat och snabbt recept på en köttfri*rätt, nämligen linssoppa! Denna mustiga soppa serverade jag på helgens talko här i byn.

Recept på linssoppa

2 stora gula lökar
1 liten till medelstor squasch
1 msk rypsolja
1 vegetarisk buljongtärning (ekologisk finns också!)
1-1,5 L vatten beroende på hur fast eller lös man vill ha soppan
1 burk (400g) tomatkross
1 burk (20g?) tomatpuré
3 dl röda linser
salt
peppar
1 tsk spiskummin
1-2 lagerblad
1 tsk paprikapulver
1 krm ingefärapulver
färsk gräslök

Så här gör du:
Finhacka löken och squaschen. Bryn lätt i olja i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärning, tomatkross, tomatpuré och röda linserna. Krydda enligt smak. Låt puttra i minst 10 minuter, men gärna ännu längre på svag värme. Servera med hackad gräslök och färskt rågbröd.

Bånn apetitt!




*även kallat "vegetariskt" i vissa sektliknande kretsar, tvi tvi!

Kommentarer

Pernilla sa…
och god va den. ska pråov lag den på torsdag :)
Hoppas det blev bra! :)