Att laga egen mysli



Jag har återupptäckt blåbären
, svartvinbären och lingonen som finns i min frys och har under en och en halv vecka ätit smoothies i olika uppsättningar till fukost. Men nu börjar jag tröttna. Så jag tänkte få lite variation med mysli + bär. 

Receptet kommer från boken "Råsmart familj" av Ulrika Hoffer. Sjukt bra och inspirerande bok förresten! Boken innehåller inte bara matrecept utan handlar egentligen om opretentiösa och jordnära "recept" på att sova, äta och må bättre. Jag halverade och modifierade lite recpetet enligt vad jag hade hemma. Man kan leka med receptet och välja de frön, nötter och frukter och bär som man själv gillar.

Recept på egen mysli

2 msk kokosfett
4 dl havregryn
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl grovhackad mandel
1/2 dl torkade tranbär
1/2 dl kokosflingor
1/2 dl russin
1 msk kanel

Smält kokosfettet. Blanda alla torra ingredienser. Ringla över kokosfettet, som både ger smak och gör att kanelen fastnar på  myslin. Servera med havremjölk. 

Avnjut!


Kommentarer