One O Eight yoga med Rachel Brathen

Efter en lång tid av vardagsrumsyogande (och gräsmatteyoga) har jag äntligen börjat på på Wasa Yogacenters timmar igen. Jag går på ledd ashtangayoga för tillfället för att friska upp minnet, men planerar att snart fortsätta med A mysore, som är ashtanga men i egen takt och med mer personlig handledning. Jag har nämligen blandat ihop lite av ashtangan och vinyasan och yogar lite hipp som happ utan att faktiskt någonsin göra hela programmet. Yaiyadijaaaa, tråkiga detaljer, jag ska komma till min poäng!

Efter att jag yogade med Yoga Girl Rachel Brathen i Thailand fattade jag äntligen vad en av de långsammaste formerna av yoga - yin yoga - handlar om och blev överförtjust! Djupa, långa strechningar som frigör spänningar som sitter djupt inne i oss. Allt det som vi varit med om som lagrat i våra kroppar och som mjukas upp. Då händer det saker både i kroppen, huvudet och hjärtat. Sakta släpper man taget om allt. Avslappningen är så total så den når ända in i själen. 

Så, jag gick naturligtvis på en lektion även här i Vasa. Men tyvärr. Den spirituella sidan av yin, som Yoga Rachel är så bra på, kan man förstås inte ha här. Jag förstår det. Ah, detta sobra, jämntjocka Finland. Det skulle säkert bli allt för flummig om att känna jorden under sig, släppa taget, andas in det ena och det andra, så att "vanliga" kunder skulle falla bort. Men förstå mig rätt, jag är inte bitter, jag fattar varför yin ser ut som den gör här. 

Jag har hittat ett subsitut. 

One O Eight är en yogakanal eller -samlingsplats som Rachel Brathen har skapat tillsammans med ett fantastiskt team. Medlemskapet kostar 14 dollar i månaden. Men härtills håller jag bara på och testar det under 10 gratisdagar. Och hittills är jag nöjd. Utöver att leda en genom sköna serier av övningar så pratar Rachel om positionerna, om vad som händer i kroppen och om universum och moder jord. Aaaah, det är som sammet i öronen för en flower-power-chick som mig. Jag lovar att berätta om det blir en tumme upp eller tumme ner när jag hunnit bekanta mig mer med One O Eight. 

Hälsningar från eder yogihippie. 

Print screen från videon som jag kollade på ikväll. 

Kommentarer