Nytt år, ny ekovänlig tandborste


En gång i året händer det. Jag köper ny tandborste. Nåneeej. Det händer nog oftare än det. Krhmm. Oftast köper jag av de där vanliga plasttandborstarna från någon supermarket. Det finns ju också tandborstar med skaft av bambu, men de har jag inte ännu testat på. 

Istället för den vanliga borsten har jag köpt en med utbytbart huvud från Ekosoppi i Vasa. Plast är ju alltid plast och varje liten påse eller tandborsteskaft bidrar till att användningen av olja och plastbergen i världen ökar, men med denna borste så slänger man bara bort huvudet och sparar på så vis lite grann på jordens resurser. Det står även på förpackningen att plastskaftet är nedbrytbar, men det betyder väl nog i praktiken att det tar tiotals år innan det har skett. Själva borsthåren är gjorda av naturliga fiber - tror det är vildsvinshår - och är alltså också nedbrytbara. 

Kommentarer

Pernilla sa…
en sån av bambu har jag!! en fin blå Humble Brush.
uuh vad tycker du om den?
Pernilla sa…
joodå, snärtti färg iallafall, konstigt att ha träskaft men börjar bli van. gillar att dem har så olika färger på stråna :)
Susanne sa…
Jag har också en sådan av bambu. Svindyr men helt bra. Man får dock komma ihåg att hålla den ren för den blir lätt sunkig ifall tandkräm fastnar på träet.
Coolt, alltid kul med färg :)
Ahaa, bra tips Susanne.
Drömgården sa…
Jag använder sådan diskborste. Enkelt när man åker och handlar, bara att köpa ett paket med två nya huvud! Allt är något!
/Kitty
Ahaa det finns diskborstar också! :D