Linneas lista

Istället för att gå och lägga mig i vettig tid igår svarade jag på Linneas frågeformulär. Hon är en av mina favoritskribenter när det kommer till feminism och samhällskritik. Hon har nyligen bytt bloggadress och vill hälsa på läsarna på ett ömsesidigt sätt. Först läste och begrundade jag hennes svar och sedan gav jag mina egna på hennes blogg, men jag ska även publicera dem här så att som Linnea sa "att [också] era besökare kan joina festen!" Jag tänkte att det kan ju vara en kul grej även för mina läsare, eftersom jag sällan desto vidare presenterar mig.

1. Sammanfatta din dag och ditt humör i en mening.
Förvånansvärt social och trevlig måndag och jag känner mig mer förnjöd än vad jag väntat mig. 

2. Tipsa om två kulturgrejer (litteratur/film/musik/konst et.c.) som du nyligen uppskattat.
Eija-Liisa Ahtilas två videoverk 1) horisontala gran (minns inte det riktiga namnet) 2) "Fiskare" i hennes pågående utställning i Tavastehus. Verken överraskade med sin starka närvaro, känsla, eeh, nåt. Och så älskar jag ju skog och hav. 

3. Ge varsitt exempel på nånting du är rädd för, retar dig på och ser fram emot.

Jag är rädd för att missa vägskälen i livet/tecknen/utropsteckena och att jag någon dag kommer att blicka tillbaka och inse att jag varit alldeles för långsam och försiktig.
Jag retar mig på folk som inte klara av att se bortom sina egna komfortzoner typ i stil med "jag äter kött för jag tycker det är gott" eller "för oss funkar det bäst att göra enligt traditionella stereotypier" och sen vägra medge eller inse att dessa komfortabla val har konsekvenser för strukturella problem i samhället. Alla får välja att leva som de själva vill, men jag vill att man också medger sin delaktighet i helheten eller av konsekvenserna av ens individuella val. Att stå för sitt kast liksom och inte skylla ifrån sig eller föra bort diskussionen till andra saker som "faktiskt är mycket värre". 

Jag ser fram emot att fira lillajul med en del av familjen.  (EDIT: Haha, inser nu att det lät tassigt. Jag menar alltså att bara en del av min kärnfamilj kommer att samlas, men jag kommer ju också att se fram emot att fira jul med den resterande delen av familjen lite senare.)

4. Berätta om fyra av dina intressen, hobbyer eller ämnen du gillar.
Jag gillar att laga mat och testa nya recept, vilket har lett mig till mina andra hobbyn som att blogga, fota och samla vilda örter. Ett annat intresse jag har är långa skogspromenader. Hej, jag är en kontaktannons. 

5. Beskriv dig själv med fem ord.
Tidsoptimist. Leende. Lugn. Fierce (bra svensk översättning?). Onoggrann.

Nåja, din tur!

Kommentarer