Ekologiska skönhetsprodukter: Mádara under luppen


I samarbete med Ekosoppi.

Jag har haft fem produkter av Mádara på provtestning i cirka två månder nu. Jag har testat purifying foam, cleansing milk, balancing toner, peel-ansiktsmask och detox-ansiktsmask. Sköna produkter Jag har försökt att använda rengöringsprodukterna varje dag, antingen morgon eller kväll eller både och, samt ansiktsmaskerna en gång i veckan. Riktigt så ofta har det ju inte blivit i praktiken, men ändå tillräckligt ofta för att jag ska ha bildat mig en uppfattning om produkterna.


Två av produkterna blev favoriter som jag kom att avända mer än de andra: ansiktsvattnet blancing toner och rengörningsprodukten cleansing milk. Ansiktsvattnet känns lätt och fräscht för huden. Som om huden blev lite fastare. Jag splashade vattnet i ansiktet med (rena) händer. Det bästa med rengöringsmjölken var konsistensen. Den kändes som mjuk havremjölk som gjorde huden lenare. Rengöringsmjölken är faktiskt gjord på havre och lindblom.

Rengöringsskummet purifying foam lämnade också en fräsch och lätt känsla efteråt. Lättare känsla än rengöringsmjölken, som var mera mjukgörande och återfuktande. Det känns som om den skulle funka bra åt ett svettigt ansikte som behöver en snabb uppfräschning. Men jag är inte så förtjust i konsistensen, men det är väl en smaksak. Coolt att produkten innehåller röllekaextrakt! Förresten, på tal om rölleka, förutom att det har en sammandragande effekt på huden tack vare sina garvämnen, så kan man använda blommor och blad som myggmedel genom att gnida dem på huden. Ja, det där var en liten sidoparentes.


Ansiktsmaskerna kom i två olika varianter. En rengörande lermask och en uppiggande peelingmask. Det här är inte produker man ska använda varje dag, utan typ en gång i veckan eftersom de är så verksamma och kan irritera huden om det blir för ofta. Det lät först lite oroväckande och visst reagerade min känsliga hud lite grann genom att det pirrade till lite och rodnade. Peelingsmasken storgillade jag för att min hud verkligen fick en bättre lyster efter att jag avänt dem. Det bästa med lermasken var den mysiga diskreta doften, men annars vet jag inte om jag märkte så stor skillnad på huden.

Överlag är doften det bästa med Mádaras produkter. De doftar svagt och fräscht. Doften tar inte över eller är för intensiv, men finns ändå där. Lite sådär som en sval sommarkväll. Jag har inte nitiskt gått igenom produktingredienserna, men en snabb blick (utan Googels hjälp) så verkar det riktigt okej. Listan på ingredienser är inte heller överdrivet lång, vilket vanligtvis brukar vara ett bra tecken.

Kommentarer