Egen deo



En till burk med kemikaliefri deodorant kom till världen idag. Busenkelt att göra. Nästan lika snabbt som Magnus Ugglas sång, men lägg kanske till nån minut eller så. Man blandar bara ihop kokosolja, matsoda, potatismjöl eller majsstärkelse, neem- eller teetreeolja och eterisk olja. Först torrt och vått på skilda håll och sedan allt i samma bunke. 

Jag har tidigare skrivit om ämnet under taggen "deodorant". Där får du också exaktare mått och mängder. Som sagt, busenkelt. Pröva, vettja!

Orsaken till att jag gör så här är för att jag försöker leva ett så kemikaliefritt liv som möjligt både för min kropps skull, men även för miljön. Alla bäckar små, ni vet. 

Funkar det? Javisst. Den funkar riktigt bra tycker jag. Även i lite svettigare situationer har jag märkt, men en antiperspirant är det ju inte. Den lämnar inte heller märken på kläder såsom vissa vanliga deon kan göra. Den doftar nödvändigtvis inte starkt så i början funderade jag nog om det alls funkade. Men det gör det nog! Bara man minns att lägga på det... 

Kommentarer

Tack för tipset! Det där ska jag nog testa imorgon då min vanliga deodorant just tog slut och de där ingredienserna har jag ju hemma.. Smetar man bara på sen då? Inte så mycket säkert :-)

Lotta
Precis, man tar bara lite grann på fingertoppen och lägger på. :)