En vårlördag i slutet av april

Konstiga saker hände igår. Före jag avnjöt helgens bästa måltid, frukostbrunch i långsamt tempo och i sällskap av tidningen Kloka hem, röjde jag upp i hemmet och dammsugade, kasta ut både mattor, sängkläder och hela garderoben för att vädras och satte igång en tvättmaskin. Men vänta, det blir konstigare.

Bästa brekkiebrunchen: ekokaffe, bacon, croissant, passionsfrukt, kiwi, apelsin och ett glas kallt chaga-te.
Mina gröna fingrar vaknade till liv. Det började med att jag duschade av grönväxterna från damm och katthår. De blev så rengskogsfräscha och vackra. Då fick jag ett ryck och drog fram fröpåsarna och krukorna. Jag sådde lite persilja, dill, sallad, krasse och oregano. Lite tagetes i en kruka som så småningom får stå ute på trappan och en inneväxt fick ett lite större bo för sina rötter.


Dags för dindin. Hade i torsdags handlat lokal fårkorv via REKO-matringen. Kokade potatis till och gjorde en sallad på kinakål, morot, soltorkade tomater och limesaft. Lite udda salladskombo, men det funkande okej. Lite svagt citronvatten till matdryck.

Någonstans där emellan städade jag bilen och rörde ihop en raw food chokladtårta med lemon curd, enligt Morotsilas recept. Exakt när det här skedde är jag inte riktigt säker på. Jag börjar misstänka att jag har hjälpsamma småtomtar i skåpen eller en tids-vändare som Hermione hade i Harry Potter-böckerna...

Raw food chokladtårta som visade sig vara god men jäkligt svår att fånga snyggt på bild. Bitarna bara föll sönder.
Eftersom jag ännu hade kvar så mycket av dagen så åkte symaskinen fram. Bordduken som länge släpat i golvet fick äntligen ordentliga fållar och de mjuka och gosiga, men ack så icke-matchande soffkuddarna fick nya fodral. Eftersom jag har svårt att sluta när jag en gång kommit igång med ett projekt och eftersom jag är en tidsoptimist av rang när det kommer till att bedöma hur länge saker och ting kommer att ta, så satt jag uppe och sydde tills kvällsfilmerna på TV tog slut och skräpprogrammen började. (Åhhå, sånt skit det visas på TV.)

Fodralen är faktiskt gjorda av gardinerna från sovrummet (samma gardintyg hänger även i vardagsrummet). Grävde i lådorna efter lite spetstyg och nya tygremsor att hänga i sovrumsfönstret som blev utan gardiner. Mission accomplished. 
Trots att jag gjorde mer än vad jag normalt åstadkommer under en hel vecka, kände jag mig inte det minsta stressad. Tvärtom. Det har varit en helg av långsamt leverne. Pysslat på med olika saker. Lyssnat på radio. Pajat katterna. Plockat fram, grejat och lagt undan.

Idag regnar det och jag och katten sitter mest på soffan. Söndag, söndag, söndag. Kollar bostadsannonser och väntar på nässlorna. Dricker kaffe och lyssnar på radio igen, på Veckoslutskommittén. Veckoslutsvila. Ha det gott!


Kommentarer