Rostade kikärtor som snacks


Rostade kikärtor funkar utmärkt som snacks! Jag använde mig av GoGreens torkade kikärtor som jag blötlade och sedan rostade med vitlök och olivolja. Av cirka 3 dl blev det en plåt full. Jag råkade i misstag ha mina liiite för länge i ugnen (cirka 1h) så de blev allt för krispiga, så var uppmärksam på tiden och smaka av med jämna mellanrum.

Ingredienser
3 dl kikärtor
1/2 dl olja
3 vitlöksklyftor
salt
paprikapulver

Så här gör du:
1. Blötlägg de torkade kikärtorna över natten för att få en trevligare konsistens på ärtorna. Skölj och låt rinna av.
2. Finhacka eller pressa vitlöken och blanda med oljan och några nypor salt i en skål.
3. Blanda i kikärtorna.
4. Bred ut blandningen på en plåt så att kikärtorna ligger i ett tunt lager över hela plåten.
5. Värm ugnen till 225 grader och rosta kikärtorna i cirka en halv timme. Tiden kan variera beroende på hur mycket vätska ärtorna hunnit dra i sig och hur krispiga du vill ha dem.
6. Krydda de färdigt rostade kikärtorna med paprikapulver och lite salt.

Kikärtor innehåller mycket kostfiber, proteiner och olika mineraler såsom kalcium, magnesium, kalium, fosfor, zink, mangan och betakaroten. Per 100 gram innehåller kikärtorna t.ex. 7 mg järn och 800 mg kalium. Kikärtor lär vara bra både för tarmarna och för att reglera blodsockret samt innehåller unika antioxidanter som skyddar nervsystemet, lungorna och hjärtat.

Kommentarer