En ny Fairphone

Nåja, nu är jag tillbaka i hemknutarna igen efter cirka två veckor i Södra Finland och diverse ställen på sommarstugor, terrasser, segelpaviljonger, båtar, bastur, bilen, bilen, bilen och så vidare. Medan jag semestrade anlände min Fairphone.

Fairphone är en telefon som producerats av så kallade konfliktfria material och tanken är att åkomma å lite skada som möjligt på både miljön och människor. Arbetsförhållanden, miljökonsekvenser och dylikt i både gruvorna och produktionslokalerna kontrolleras för att garantera en så etiskt producerad telefon som möjligt.

Delarna i telefonen är fristående från varandra så det ska t.ex. gå att byta ut ett dåligt fungerande batteri utan att för dens skull kassera hela telefonen. Det är ju sinnesjukt att vi slänger bort så mycket elektronik som vi gör idag. Speciellt i Norden producerar vi mycket elektroniskt skräp. Puh. Hoppas att den funkar bra!


Kommentarer

Pernilla sa…
Oj, va coolt en sån sku man ha! (tänkte jag)
klickade mig in på nätsidan, oj vilket pris, men jaa den e vänlig mot världen, surfade vidare o MEN? Inga knappar? nehepp, inget för mig.

Kan inte med såna man ska flaxa med fingret på. Jag e ändå naturvänlig på så vis att jag int byter telefon varje år (inte ens vart 5)

:D
Pernilla: hehe, jaa telefoner med knappar får man nog leta efter. Eller, begagnade finns det ju! Och som du säger så är det bästa för miljö ju att inte byta telefon som man byter underbyxor utan faktiskt använda saker till slut. :)
Per sa…
Hur verkar den? Funderar på att köpa en så det vore intressant att höra vad du tycker!
Nu har jag (sent om sider) skrivit en recension av telefonen.

http://bohemianmaggie.blogspot.fi/2016/05/recension-av-en-fairphone.html