Från sur till glad

Fredagen var en riktig långkörare på jobbet. Jag startade 7-tiden från Vasa för ett seminarium i Ähtäri (2+ timmar att köra). Tillbaka i stan var jag först halv åtta tiden på kvällen - trött och hungrig - och då åkte jag ännu och handlade mat förrän jag styrde bilen mot skärgården. Surmulen när ett beskrivande ord för min fiilis på väg hem från stan.

Men det visade sig vara en underbart lugn och stilla kväll igår. När jag närmade mig bron och såg havet, öarna som färgades oranga av solen och den nästan vindstilla ytan så började jag le av allt det vackra och tanken slog mig att åka ner via stranden ett varv före jag åker hem med mina matkassar. Jag svängde in via byabutiken efter några kinesiska öl (som jag annars också hade tänkt inhandla) och så där satt jag på den steniga strandkanten och sörplade en lite syrlig och smaklös, men ändå ganska god Tsingtao och tittade på havet. Måsarna skränade som om världen höll på att gå under, men det var ändå fridfullt.

En riktigt kort meditation på 5-10 minuter med främst andningsövningar satte pricken på i, eller på mitt leende. Som sagt, naturen har en helande kraft och förmåga att svänga ett surmulet humör till förnöjt.

Skön lördag peeps!

Kommentarer