Jag vill ha död ko!

...utbrast en bekant en gång, efter cirka en månad av mest fisk och ris till mat.
  
Marica &co har ordnat en rolig för-eller-emot-frågestund/debatt och en av frågorna berörde kött.

Jag svarade givetvis emot, eftersom jag anser att vi äter alldeles för mycket kött i dagens läge. Att äta kött t.ex. till helgerna tycker jag att verkar rimligt, men inte varje dag. Köttkonsumtionen har ökat lavinartat i västvärlden under de senaste decennierna på samma gång som köttkonsumtionen även ökat i fattigare länder. I länder som Kina, som gått från fattigt till rikt på en relativt kort tid, har en västerländsk livsstil och således även köttätande anammats i allt högre grad.

Jag har läst lite olika siffror på hur mycket mer kött vi äter idag än för, säg, 30-40 år sedan, men kontentan är den att köttkonsumtionen stigit med ungefär 60-70% i Norden sedan 1960-talet. I Finland åt vi år 1998 årligen 68kg/person och 12 år senare 76kg/person. Svenska SLU-forskare har uppskattat att vi skulle kunna producera cirka 20-30 kilo eller möjligen 40 kilo kött per år per person på ett hållbart sätt. För att göra det mer konkret betyder det att 20 kilo kött per år motsvara 55 gram per dag eller 385 gram per vecka, dvs. ungefär ett maletköttpaket i veckan.


  "Än sen då?" kan man ju tycka. Att producera kött kräver mer resurser än att producera spannmål och grönsaker. Mer vatten och mer mat går åt än vad man får ut av slutprodukten samt är koldioxidutsläppet och odlingsarealen större i köttproduktionen. Som ni vet är det här med konsumtion och tillgången av jordens resurser för tillfället i obalans. Det är möjligt att förbättra situationen t.ex.genom att djuren skulle födas upp på restprodukter och grovfoder (gräs och ensilage).

Ur en etisk synpunkt finns behandlingen av produktionsdjuren. Levnadsförhållanden och avlivningssätt. Här kan ju ekologiskt kött vara ett bra alternativ i alla fall med tanke på djurens levnadsförhållanden.

Sen var det ju den där hälsan. Rött kött har kopplats till cancer i många olika former. Till och med WHO har konstaterat ett samband mellan köttkonsumtion och risken att drabbas av cancer.

Ett gott råd som jag nyligen stötte på är att se kött som en krydda. Det vill säga att man använder kött, men i små mängder. 

Kommentarer

marica sa…
Vi ska verkligen försöka ändra vårt kött intag i vår familj nu i sommar. När jag var liten och växte upp i skärgården så jobbade min pappa som fiskare. Vi åt kött nån gång i veckan, och då var det älgkött eller gris, väldigt sällan kossa faktiskt. Däremellan åt vi fisk i alla de former. Även fågel, broiler ibland, jagade fåglar ibland. Detta var ju då på 80-talet, då var det normalt, idag är det mera som om kött växer i butiken och är en osinande källa.

Men jag älskar ju kött det är ju rent ut sagt gott. Men tanken på att vi nu lär våra barn att kött är en basvara i kosten man alltid ska ha med är ju lite trist.
Jaa! Kul att höra! Om man tycker om kött så tycker jag inte heller att man ska avstå helt från det, utan bara fundera lite på proportionerna. Intressant att höra hur du hade det som fiskarens dotter. Jag vill tyvärr minnas att vi åt ganska mycket kött därhemma i skogarna under min 80-tals barndom. Mm, kött som basvara, tja, inte direkt hållbart leverne. Men den attityden går ju att ändra på, iaf via sin egna val! :)
Lotta sa…
... bara man skulle bli intresserad av de där fiskarna... äter fiskleverpiller istället. Men mammas gäddfärsbiffar älskar jag. En vacker dag kanske jag gör dem själv och bjuder mina barnbarn på dem och bannas över att mina barn inte kan laga riktig mat.