Björksavssamling

Jag riggade upp en flaska i förrgår i en av björkarna på vår gård. Följande dag var flaskan rätt så full. Mest sav, några kryp. Jag bröt av en gren och surrade fast flaskan med järntråd. Öppningen försökte jag täppa igen med en tygbit.

Att tappa sav ur björkar hör inte till allemansrätten så man bör gör det antingen från en egen björk eller med ägarens lov. Sav kan man tappa från det att isarna går tills löven börjar spricka upp. Såret bör man sen täcka med t.ex. lera så att björken inte förblöder. Och sen ska man ju förstås tacka björken också.

Jag tappade upp mitt "byte" i en glasburk och hängde upp flaskan på nytt. Nu ska jag iväg och länsa fällan igen!

Kommentarer

Linda sa…
Spännande saker du håller på med! =) ede här gott? Vitsi hu ha du int sagt att du har en blogg. nu har jag ju en massa att läsa en tid framöver =)
Det smakar inte så mycket, lite svagt av sött trä kanske. Men björken lär vara värsta hälsoträdet (inom folkmedicin) och det lär ju inte vara ohälsosamt iaf. Men jag försöker samla ihop tillräckligt för att testa laga en sats med vin ;)

Hehe, nå jag ha inte iddas göra reklam på FB eftersom det här inte direkt handlar om min vardag, så jag ha nu tänkt att dom som hittar hit så hittar hit och största delen som läser är väl intresserade av miljö, ekologiskt liv och mat, hälsa, kanske rawfood och jämställdhet. Int sådär att jag vill pracka på mina synpunkter på mina kompisar via FB. Det är ju nog ganska nytt det här. Sen i höstas ungefär. Men kiva att du hitta hit och e intresserad :)
Heidi sa…
Aaah, va smart! Nu ska jag leta upp ett björkträd :D
Linda sa…
björkarna börjar ha blad här nere så antar att jag får vänta ti nästa vår om jag ska testa. om jag försto rätt de där med att dom slutar sava när bladen börjar komma.

blev genast inspirerad att testa dina recept. dom där nötbullarna måst ju va goda =)
Heidi: lycka till! :)

Linda: Nånstans läste jag att saven samkar som bäst när björlöven är som hundöron. Så jag vet inte, kanske det börjar bli lite sent där ner i södern. Hihi, vad roligt att nötbullarna intressera. Vissa kan behöva vänja sig vid nötsmaken, men som lite uppvärmda är dom nog som bäst.