Att säga nej till nytt

Förresten, det där med att inte köpa och konsumera så mycket nytt, näst intill ingenting, går ganska bra. Födelsedagspresenter har blivit nyköpta och tjänster (café, restaurang, bilservice) har konsumerats, men annars helt okej, egentligen bara mat och bensin. I och för sig är varken bilen eller bensin så ekosmart, men vi har samåkat 2-3 personer till jobbet nästan varje dag. Några dagar var vi till och med 4 personer i bilen. 

Jag kom att fundera på min konsumtion igen på grund av en artikel i HBl idag. Artikeln i tidningen är mer utförlig än den på nätet, men huvudpoängen är den att vi inte kan fortsätta att konsumera som vi gör. Efter att ha läst artikeln lämnade följande budskap kvar i mitt huvud:

1) Hälften av de gånger vi skulle äta kött borde vi byta ut mot vegetariskt. Börja med små steg. Ni kommer ihåg det där med kött och miljö, va?

2) Vegetarianer och veganer bör försöka äta klimatsmart enligt säsong, så att mängden (med flyg) importerade grönsaker och frukter minskar.

3) Den största inverkan på miljön som en enskild individ kan göra är att lämna bort flygresorna. Det här är den svåraste nöten för mig, jag vet det, men ändå vill jag flyga till Danmark nästa vecka... svårt att leva som man lär.


Bild från www.treehugger.com

Kommentarer