Idag är jag en glad gås

Det är lustigt hur andra personers taskiga attityd eller dåliga humör kan smitta av sig. Man borde ju vara en gås och låta allt sånt rinna av en, men tyvärr påverkas man ofta på ett eller annat sätt i alla fall. Jag funderar kring detta eftersom jag kan ha ett ganska hett temperament, brusa upp rejält och vara rak på sak till gränsen till brutal om jag känner mig orättvist behandlad. Det händer väldigt sällan, men ibland. Jag jobbar emellertid med bli bättre på att reagera på mina egna och andras känslor.

Dåligt humör är lättare att hantera, eftersom man vet att det är förbigående och högst troligen inte ens eget fel att någon annan är på dåligt humör.Jag har en tendens att ibland ta illa upp eller själv också bli på dåligt humör om någon snäser till åt mig, trots att man säkert borde vara mer stödjande och förstående. Rawfood Familylife tips är att lyssna på den andras ilska, ta emot den, men fäst dig inte vid den. Lyssna, men fastna inte i känslostormen (så länge det inte är ett gräl mellan just dig och en annan person, då är det väl oundvikligt att inte involvera dig i ilskan).

En bitsk attityd är svårare. Det suger liksom musten ur mig. Allt peppande man försöker säga blir avvisat. Men kanske man bara ska låta bli att säga nåt positivt och peppande alls? Bara lyssna och nicka?

Hur hanterar ni andras ilska, dåliga humör eller negativa attityd?

Idag ska jag vara en glad gås som inte låter andras negativitet komma åt mig. Idag är ju fredag!
 

Kommentarer